Hålla ögonkontakt eller stirra? 3 sorters ögonkontakt

Att hålla ögonkontakt eller stirra?

Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord, och detsamma skulle även kunna sägas om en blick. Tänk bara på skillnaden i en förälders blick mot sina barn i olika situationer, från ömt kärleksfull till argsint och upprörd. Ögonkontakt är ett av de mest kraftfulla kommunikationsverktyget vi har – kanske är det därför så många har svårt för att hålla ögonkontakten med andra människor. Men faktum är att förbättrar du ditt sätt att hålla ögonkontakt kommer du att uppfattas både som mer trevlig, självsäker och pålitlig. Detta är därför något som riktigt duktiga säljare, ledare och framstående talare är mästare på.

Vilken typ av ögonkontakt en annan person har med dig ger dig massor av undermedveten information om den personen. Du känner säkert igen att du lätt kan uppfatta någon som tittar dig intensivt i ögonen som aggressiv eller påflugen, och pratar du med någon som knappt tittar dig i ögonen överhuvudtaget får du förmodligen känslan av att personen inte är intresserad av dig och vad du har att säga.

På samma sätt skickar du ut mängder av signaler bara genom din blick och den ögonkontakt du håller med andra. Så hur vill du uppfattas? Vill du att de du pratar med ska uppleva dig som en självsäker och charmig person gör du rätt i att testa några (eller alla!) av följande tips.

Så kan du förbättra din ögonkontakt i olika situationer

1. När du pratar med en grupp

När du pratar med en hel grupp människor är det viktigt att hålla ögonkontakt med hela gruppen, och inte göra misstaget att fokusera bara på en eller två personer, vilket gör att resten slutar lyssna och förmodligen börjar prata om något annat med varandra istället. Om du tänker efter kan du säkert minnas en situation vid en middag eller mindre fest där ni gick från att prata hela gruppen till att det ”plötsligt” skapades små öar av konversationer.

Gör så här: Medan du pratar, flytta blicken och sök ögonkontakt med en ny person i gruppen, ungefär lika ofta som du börjar en ny mening. På så sätt håller du hela gruppen intresserad och får alla att känna sig inkluderade i samtalet. Om du istället talar för en publik kan du hitta tips här.

2. När du pratar med en person

När du pratar med någon är det väldigt bra att hålla ögonkontakt medan du pratar, så att den du pratar med känner sig sedd och att det är viktigt för dig att hen lyssnar (och att du inte lika gärna kunde prata med din katt). Dock är det lika viktigt att du inte stirrar för intensivt eftersom det kan kännas creepy eller påfluget. Precis som att vi har ett fysiskt space omkring oss som det känns obehagligt om någon vi inte känner kommer innanför, har vi en känsla för hur mycket ögonkontakt som känns bekvämt att ha med någon som inte är så närstående. Hur intima vi är bestämmer helt enkelt hur intensiv ögonkontakt vi har – tänk bara på nykära par som kan vara helt försjunkna i varandras ögon i många minuter.

Gör så här: I vanliga fall är det bra att bryta ögonkontakten ungefär var 5:e sekund när du pratar med någon, vilket kan vara ungefär vid varje eller varannan ny mening du påbörjar. Bryt ögonkontakten genom att titta upp eller åt sidan, och sök efter ett par sekunder ögonkontakt igen. Undvik att titta ner, eftersom det kan tolkas som att du pratat klart. Jag tar upp några fler viktiga tips om det här i mitt svar på läsarfrågan längre ner i guiden.

Överkurs: Vill du skapa en mer intim känsla er emellan, testa att hålla ögonkontakten lite längre än vanligt innan du bryter den. För att verkligen skapa intimitet, sänk tempot och volymen när du pratar samtidigt som du håller ögonkontakten.

3. När du lyssnar på någon

Precis lika viktigt som när du pratar med någon är det att hålla ögonkontakten när du lyssnar på någon. Och likadant här, för intensiv ögonkontakt kan få personen du lyssnar på att känna sig obekväm, och för lite ögonkontakt förmedlar att du inte är intresserad.

Gör så här: Titta på hela personens ansikte och rotera blicken genom att fokusera i fem sekunder i taget på personens ena öga, sen det andra ögat, sen munnen och sen tillbaka till ena ögat igen. Se till att titta på personen i princip hela tiden den pratar, även när den tittar bort. Då kan personen enkelt skapa ögonkontakt med dig igen när den tittar tillbaka.
Kombinera med resten av ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck för bästa effekt, till exempel genom att le (när det passar med vad hen säger), nicka och uttrycka gillande eller förvåning med korta uttryck som ”ja”, ”precis”, ”okej”, ”mm”, ”nähe?!”, ”är det sant?!”. På så sätt visar du verkligen att du är intresserad och vill att personen ska prata vidare.

Fråga om ögonkontakt

”Tjenare. Läst många av dina artiklar. Lärt mig mycket av det du skriver. Och tänkt om en hel del. Men har ett problem – det där med att kolla folk i ögonen för länge. Får alltid en känsla i magen att jag stirrar. Har alltid haft den känslan och det är en riktigt jobbig känsla. Det är faktiskt ingen som sagt att jag gör de. Men jag drar alltid bort blicken väldigt snabbt eller vid första bästa möjlighet. Har inte så dåligt självförtroende men fan kan inte fixa det med ögonkontakten bara. Hoppas du kan ge mig något bra råd.”

 – Fråga från Niclas

Svar

Hej och tack för frågan Niclas, det är ett väldigt vanligt problem många har. Just att hålla ögonkontakt eller ens att titta någon i ögonen. Det kan bero på väldigt många saker, självförtroende kan vara en.

 ”…Något som varit väldigt givande för mig är en teknik som handlar om att de flesta av oss har ett dominant öga…”

Du nämner att det känns obehagligt när du uppfattar att du stirrar på andra, det beror antagligen på att du kopplar det till något väldigt negativt – kanske att bli ogillad? Så en sak du kan prova är att omvärdera vad det innebär för dig att titta på någon annan för dig, för mig kan det till exempel betyda “Jag lyssnar på dig” eller “Jag gillar dig”, på ett sätt visar man uppskattning och närvaro genom att ge ögonkontakt. Det är okej att titta och även att stirra.

Det finns tre huvudtyper av ögonkontakt:

  • Att se varandra rakt in i pupillerna, det är den allra mest intensiva formen av ögonkontakt som lätt kan kännas obehaglig i fel situationer.
  • Fokusera mer generellt på deras öga och iris, det ger en lite mjukare ögonkontakt som ger ett mer avslappnat men ändå fokuserat kroppsspråk. Du kan också kolla lite lätt på ena ögonbrynet om själva ögat känns för jobbigt att se på.
  • Kolla mitt emellan båda ögonen, det ger ett väldigt avslappnat intryck.

Att stirra skulle jag inte kalla för ögonkontakt, då man inte behöver kolla på den andras ögon, utan det är när man tittar intensivt på något utan att röra ögonen.

En teknik för mer naturlig ögonkontakt

Något som jag tycker varit väldigt givande för mig handlar om att de flesta av oss har ett dominant öga, precis som vi är högerhänta eller vänsterhänta så är vi också ofta högerögda eller vänsterögda. Genom att fokusera på en annan persons dominanta öga får du en mycket mer naturlig ögonkontakt. Det kan dock vara lite klurigt att veta, ett sätt är att helt enkelt prova att se dem i ett öga i taget och sedan välja det öga som känns mest naturligt att hålla ögonkontakten med. Mer än hälften av alla människor är högerögda.

Testa vilket som är ditt dominanta öga

Du kan själv ta reda på vilket öga som är dominant genom att göra en ring med fingrarna och titta på ett föremål i ringen, blunda sedan med vardera öga – det ögat där föremålet är kvar i ringen är ditt dominanta öga.

Utmaning med att hålla ögonkontakten

Slutligen vill jag ge dig en utmaning att se andra i ögonen varje dag även när det känns obehagligt, på det sättet kommer du långsamt arbeta bort obehagskänslan. För som det ser ut nu så undviker du den känslan och rädslan, och det gör du genom att aldrig kolla någon i ögonen ordentligt, på det sättet bibehåller du den negativa kopplingen till ögonkontakt genom att du alltid belönas med att du slipper obehag varje gång du undviker ögonkontakt. Om du istället möter din rädsla och ser folk i ögonen kommer din hjärna så småningom förstå att ögonkontakt inte är något farligt vilket kommer leda till att obehagskänslan försvinner. Det kallas för habituering och är en viktig psykologisk process för att bland annat bli av med fobier.

Prova att testa de här olika teknikerna med någon kompis eller närstående och känn efter vad som känns bra för dig.

Kommentera med dina egena frågor och problem kring ögonkontakt/att stirra för att få tips om hur du fixar det!