Nervös och spänd med tjejer

Fråga

Hur slutar man tänka och analysera så jävla mycket? Blir så nervös och spänd med tjejer jag är attraherad av.

Nervös och spänd med tjejer

Gratis videoträning (på engelska): Dubbla ditt sociala självförtroende på 5 minuter

  • Använd "konversationell trådning" för att undvika pinsam tystnad
  • Det bästa sättet att komma förbi meningslöst kallprat
  • Krossa jobbig självmedvetenhet med den nya "OFC-metoden"
  • Myten att du behöver ett "intressant liv" för att vara intressant

Svar

Detta är förmodligen ett av de vanligaste problemen som nästan alla har upplevt någon gång i sitt liv, att känna sig spänd och stel, att man helt tappar sitt “vanliga” flyt, ofta tillsammans med så kallat katastroftänkande och andra former av negativa tankar.

Det jag tycker är mest effektivt för att bli mer avslappnad med tjejer, som jag främst använder i min dejtingcoaching är praktisk träning. Det baseras på den psykologiska principen av tillvänjning – att vi får en minskad respons till ett ofarligt stimuli vid upprepad stimulering. I början har många av mina klienter sagt att det känns fruktansvärt att gå fram till en tjej, sen efter att de gjort det ett par gånger med min feedback så brukar de säga något i stil med “det var ju inte så farligt”. Gradvis ser jag på dem hur de slappnar av och blir mer naturliga i sitt kroppsspråk. Samma princip gäller för tjejer du känner och står nära. Ifall du undviker obehaget så kommer nervositeten bibehållas eller öka för varje gång du hamnar i den situationen, men ifall du möter obehaget kommer det minska för varje positiv eller neutral erfarenhet. En överväldigande majoritet av alla tjejer (samt killar) är faktiskt väldigt trevliga bara man själv är trevlig i första hand.

Det handlar om att utmana sig själv och utvidga sin bekvämlighetszon. Det krävs hårt arbete för detta, men oftast är också det hårda arbetet samtidigt väldigt belönande. Den där klyschan om att det är vägen dit som är det verkliga målet säger mycket.

Det kan också hjälpa att fokusera utåt istället för inåt – på tjejen istället för dig själv. Tänk på hur fin hon är och låt dina lustar väckas eller vad hon pratar om och känn hur din nyfikenhet växer för vad hon säger. Ofta fokuserar vi på oss själva, vad vi ska säga, hur vi ser ut – ser hon att jag är nervös?, vad ska jag göra sen?, jag måste vara mer intressant, etc. Det leder till att vi blir ännu mer spända och nervösa. När vi istället fokuserar utåt så hjälper det oss att bli mer närvarande i stunden vilket ger oss ett mer naturligt beteende och inte hänger upp oss på negativa tankar.

En sista sak, som jag tycker är viktigare än allt annat, det är ok att vara spänd och nervös. Det är helt normalt och det har också en positiv funktion då det bland annat är hormoner som faktiskt ger dig mer energi och kreativitet som orsakar den här känslan. Acceptera att du är nervös och spänd – nervositeten har en naturlig funktion för att hjälpa dig. Den uppkommer när din hjärna förstår att alla dess tillgängliga resurser behöver mobiliseras och det är när du utnyttjar dina resurser som du utvecklas.

Stämmer detta in på dig?

  • Du tänker för mycket och fastnar i ditt huvud i sociala situationer
  • Dina konversationer rinner ut i sanden och du får slut på saker att säga
  • Du känner dig ofta hämmad när du pratar

Tillsammans med konversationsexperten David Morin har jag utvecklat en gratis videokurs (på engelska) för att skippa kallpratet och skapa det sociala liv DU vill ha: Visa mig nu.