14 tips för ett självsäkert kroppsspråk

Självsäkert kroppsspråk tipsAtt vara självsäker är ofta ett tips vi får höra, men det är inte alltid så lätt. I denna artikeln går jag igenom hur du kan ändra ditt kroppsspråk och inställning för att både verka och bli mer självsäker.

Hur du får ett självsäkert kroppsspråk

1. Slappna av

När vi är osäkra och stressade tenderar vi att spänna oss, som om vi vore beredda att bli anfallna fysiskt. Se till att istället ha ett lugnt och avslappnat kroppspråk och kroppshållning. Det här gör inte bara att du verkar mer självsäker, utan du kommer också att må bättre och din kropp kommer att tacka dig för det.
Sitt eller stå stadigt, låt axlarna sjunka ned, slappna av i käkmusklerna och låt armarna och händerna vara avslappnade.

 ”…Det kommer att göra ditt budskap mycket mer kraftfullt…”

Ifall du har väldigt svårt att kunna slappna av så kan mindfulness meditation vara ett bra alternativ för att träna upp den förmågan. Ett bra tips är även att ta ett par djupa andetag och låta musklerna slappna av vid utandningen. Detta kan du göra lite diskret direkt i en situation där du till exempel pratar med en söt tjej, eller göra som en förberedelse inför en situation där du vill verka självsäker. Att meditera några minuter eller göra en avslappningsövning (djupa andetag räcker!) precis innan du går in på ett möte kan göra underverk både för hur du uppfattas och hur du känner i situationen.

2. Minska nervösa gester

När man är nervös eller stressad är det lätt att man uttrycker det i sitt kroppsspråk med olika nervösa gester. Det sker helt omedvetet, men om du är uppmärksam i stunden (eller tänker tillbaka på hur du brukar bete dig, kanske kan du till och med fråga någon som känner dig väl) kan du upptäcka det och se till att göra något åt det!
Saker som lätt ger ett väldigt nervöst och osäkert intryck kan vara att ständigt fingra på något, dra sig i kläderna, trumma med fingrarna eller att studsa med fötterna. Om du upptäcker att du gör någon nervös gest, ta ett djupt andetag och placera fötterna stadigt i marken och låt händerna slappna av.

3. Le!

Leenden har en kraftfull effekt på oss människor. Vår hjärna föredrar leende ansikten, och att le får inte bara dig att må bättre utan det får också människor omkring dig att uppfatta dig som pålitlig och ofarlig att prata med. En avslappnad, leende person ger ett oerhört självsäkert intryck jämfört med en stel och spänd person.
Dessutom, eftersom de flesta människor ler tillbaka när du ler mot dem kommer ditt leende att skapa positiva känslor hos den personen, som den sen kan förknippa med dig.

4. Håll huvudet (och ögonen högt)

Att titta ner verkar osäkert och gör att du tappar all din pondus, samtidigt försätter det dig i en negativ sinnesstämning. Om du måste titta bort så titta åt sidan eller uppåt.

5. Håll ögonkontakt, men stirra inte i ögonen

Se personen mer i ögonen när de talar och titta inte lika intensivt medan du talar normalt. Om du däremot vill göra ditt budskap extra kraftfullt så kan du titta personen i ögonen mer än vanligt även när du talar.

6. Tips som gör ögonkontakten mer avslappnad

Ett tips om det känns väldigt jobbigt att kolla någon i ögonen eller om du har problem med att folk tycker att du stirrar kan vara att fokusera på deras ögonbryn eller mittemella ögonen istället för att fokusera på pupillen, det ger en mycket mjukare och mer avslappnad ögonkontakt.

7. Förbättra din kroppshållning

Håll ryggen och nacken rak och dra bak axlarna lätt för att få en snygg och självsäker hållning som dessutom är hälsosam. Det signalerar självsäkerhet och hälsa. Det är väldigt attraktivt med en bra hållning både för tjejer och killar. Många personer som skulle vara jättesnygga ser knappt ens medelbra ut med dålig hållning och kroppsspråk.

8. Prata med pondus

Börja med att tala långsamt och tydligt för att ge ett mer avslappnat och självsäkert intryck. Många har en tendens att prata snabbt eller sluddra lite när de är osäkra eller känner sig undergivna. Hur du använder rösten är en viktig del av ditt verbala kroppsspråk.

9. Gör din röst mer intressant

En mer komplex del av ditt verbala kroppsspråk är volymen, takten och tonläget du pratar med. Personer som varierar tonläget blir mer intressanta att lyssna på. Anpassa också din volym och takt efter den du pratar med för att skapa bättre personkemi mellan er. Andra kommer gilla dig bättre om du pratar mer som dem.

Hur du ändrar din inställning för att bli mer självsäker

10. Din inställning får andra att lyssna (eller lägga dövörat till)

Utgå från att det du säger är intressant och att andra vill höra på dig, att du är en person av högt värde, då det kommer påverka dig så att du beter dig som en intressant och attraktiv person och då också BLIR det. Om du har den motsatta inställningen så kommer du också förmedla precis det och andra kommer att se dig och ditt budskap som ointressant. Tänk dig när du pratar om något du verkligen är bra på och vet att folk vill höra, då lyssnar också folk – mycket på grund av att du har inställningen att det du säger faktiskt är intressant. Försök att tillämpa det i alla situationer – din röst är värdefull.

11. Skicka den inre kritikern på semester

Var uppmärksam på din inre röst, vad säger du till dig själv egentligen? Om du känner dig osäker beror det ofta på att du tänker osäkra tankar, ofta formulerade av din inre kritiker som är expert på att tala om för dig att du gör och är fel. Inse att den inre kritikerns tankar är just tankar och inte sanningen. Skapa istället egna medvetna tankar som du vill tänka om dig själv, till exempel att du är självsäker och intressant, och låt dem ta kritikerns plats.

12. Visualisera dig självsäker

Tänk dig in i en situation då du kände dig stolt och full av självförtroende – det kan vara vilken situation som helst bara den skapar en stark känsla av självsäkerhet, som till exempel någon form av framgång. Blunda gärna och frammana en bild av just den situationen, som att du vore där igen. Känn hur det känns i kroppen och justera din hållning och ditt kroppsspråk så att det passar med känslan av självsäkerhet. Lägg märke till vad som är annorlunda nu när du har den här självsäkra känslan. Exakt hur är din hållning, ditt ansiktsuttryck, din grad av avslappning? Nu har du ditt alldeles egna recept på hur du beter dig självsäkert!  Detta kan du antingen göra hemma för att öva på ett självsäkert kroppspråk eller inför ett möte eller en dejt, för att komma in i rätt känsla.

13. Sluta sök bekräftelse

Sök inte bekräftelse genom att nervöst nicka, säga ”ok?” eller dylikt i slutet av meningar när du vill ha ett instämmande. Det kommer att göra ditt budskap mycket mer kraftfullt och faktiskt ge dig mer instämmande som du sökte. Ju osäkrare en person är, ju större är deras behov av andras instämmande vilket också innebär att deras sociala status är låg. Återigen handlar det i grund och botten om att utgå från en position av hög status.

14. Fake it ’til you make it

Även om du inte känner dig självsäker så kan du på många sätt ändra ditt kroppsspråk så att du verkar säker, vilket i sin tur kommer att göra så att du känner dig mer självsäker och tillsut också blir det. Forskare har i flera studier observerat att personer som fejkar ett självsäkert kroppsspråk faktiskt blir mer självsäkra. Det fungerar eftersom kroppen ger dig ökade testosteronhalter när du har ett självsäkert kroppsspråk (ta mycket plats) samtidigt som den sänker dina halter av stresshormoner vilket gör dig mer avslappnad. Så fejka på!

Andra artiklar och böcker om kroppsspråk:
Bok av David Givens Bok av Mark Asher Bok av Lundqvist m.fl. Bok av Allan och Barbara Pease
Artikel om mingel Bok om kommunikation

Vill du bli mer självsäker bland tjejer du är intresserad av? Jag har skrivit ner mer avancerade tekniker för att förbättra kroppsspråket, som gör att tipsen i den här artikeln fungerar ännu effektivare. Då det är såpass omfattande har jag satt ihop en gratis mailkurs med avancerade tekniker, skriv in din mail här nedan så får du första mailet som går in djupare på forskningen bakom flera av de här tipsen inom några minuter.

Stämmer detta in på dig?

  • Du tänker för mycket och fastnar i ditt huvud i sociala situationer
  • Dina konversationer rinner ut i sanden och du får slut på saker att säga
  • Du känner dig ofta hämmad när du pratar

Tillsammans med konversationsexperten David Morin har jag utvecklat en gratis videokurs (på engelska) för att skippa kallpratet och skapa det sociala liv DU vill ha: Visa mig nu.