Lycka – 8 enkla tips för ett mer lyckligt liv

Om du känner mycket glädje, nöjdhet och kärlek i ditt liv så har du antagligen ett relativt lyckligt liv. Anledningen till varför lycka kan vara värt att sträva efter är inte bara att vi känner oss mer lyckliga, utan vi kommer antagligen vara mindre fientliga, mindre självcentrerade och vara sjuka mindre. Lycka har också samband med andra positiva saker i livet, som äktenskap, ett långt liv, självkänsla och mycket mer. Därför vill jag dela med mig av 8 tips för ett mer lyckligt liv, förankrade i dagens forskning kring lycka. Dessa tips hittade jag i boken ”Personality Psychology – Domains of Knowledge About Human Nature 4th ed.” av Larsen och Buss.

1. Spendera tid med andra, speciellt vänner, familj och partner

LyckaEn av de viktigaste faktorerna till lycka är våra relationer, speciellt nära långvariga relationer. Umgås med dina nära och kära, träffa nya människor och bygg upp relationer, låt ditt intresse för andra människor växa. Om du prioriterar lycka i ditt liv – prioritera ditt sociala liv och dina relationer.

Gratis videoträning (på engelska): Dubbla ditt sociala självförtroende på 5 minuter

  • Använd "konversationell trådning" för att undvika pinsam tystnad
  • Det bästa sättet att komma förbi meningslöst kallprat
  • Krossa jobbig självmedvetenhet med den nya "OFC-metoden"
  • Myten att du behöver ett "intressant liv" för att vara intressant

2. Utmaning och syfte i ditt arbete

Lyckliga personer tycker om och njuter av sitt arbete, de finner det meningsfullt – att arbetet har ett syfte. Om du inte känner att din nuvarande sysselsättning är belönande, överväg att byta inriktning mot något du bättre gillar, som du också klarar av och kan utmanas av. Om du inte så enkelt helt vill byta sysselsättning så kan det vara värdefullt att reflektera över vad som gör ditt arbete meningsfullt, läs gärna mer om hur du kan göra det i boken: ”Lycka på jobbet” av Dalai Lama.

3. Hjälp andra

Att hjälpa andra gör att du själv mår bättre och kan bidra till att du känner att ditt liv är mer meningsfullt – på det sättet ökar samtidigt din självkänsla. Börja enkelt, håll upp en dörr åt någon annan, ge ett leende till kassabiträdet – ta vara på de möjligheter du får att hjälpa andra. Kanske finns det någon ideell organisation du kan gå med i för något du tycker är viktigt.

4. Ägna dig åt dina intressen och ha egentid

Ta dig egentid för hobbies och intressen du har, vänta inte på att du ska få tid eller semester – ta dig tid. Fundera över vad du gillar att göra och planera in det i din kalender.

5. Håll dig i form

Träning och hälsa är en annan viktig faktor för vår lycka och vårt välmående. Spela lagsporter, dansa, promenera (raskt), trädgårdsarbeta, det spelar inte så stor roll vad du gör så länge det håller dig i form och du aktiverar dig. Ett enkelt sätt att få mer energi i din vardag.

6. Ha en plan, men var öppen för nya erfarenheter

Att vara organserad och ha en plan kan vara viktigt för att åstadkomma mycket i livet, samtidigt så är det ibland de spontana ögonblicken som ger oss mest lycka. Öppna upp dig för nya erfarenheter i livet, var flexibel istället för inramad.

7. Tänk positivt

Att tänka och se saker ur ett mer positivt perspektiv gör oss faktiskt mer glada. Träna dig på att se det positiva i ditt liv och agera efter det. Det kan ge dig en rejäl skjuts mot ett lyckligare liv.

8. Förstora inte negativa händelser

Ibland går det inte riktigt som vi tänkt oss. Det som skiljer de lyckliga från de olyckliga kan vara förmågan att kunna ta lite avstånd till det negativa och fokusera på de andra delarna av livet där det faktiskt går bra. Tänk för all del på vad du kan göra för att förbättra din situation och vad du ska undvika i framtiden, men gräv inte ner dig i det. Att fråga dig själv ”Vad är det värsta som kan hända?” kan hjälpa dig att få perspektiv.

Budskapet för mig är att vi antagligen inte blir särskilt mycket lyckligare av att önska oss lycka, men genom att planera och arbeta för ett lyckligare liv. Detta är också en grundtanke som min coaching bygger på. Vad tar du med dig från det här?

Stämmer detta in på dig?

  • Du tänker för mycket och fastnar i ditt huvud i sociala situationer
  • Dina konversationer rinner ut i sanden och du får slut på saker att säga
  • Du känner dig ofta hämmad när du pratar

Tillsammans med konversationsexperten David Morin har jag utvecklat en gratis videokurs (på engelska) för att skippa kallpratet och skapa det sociala liv DU vill ha: Visa mig nu.